Wednesday, November 02, 2005

Image Hosted by ImageShack.us

Aku buat ni masa dulu-dulu. Aku buat pun spontan je. Tapi sekarang ni aku tak buat dah sebab:
1- Aku tak naik dah beskal sebab aku bawak moto.
2- Aku takut dah nak buat menda ni.

Memula brek tu mesti dalam keadaan baik. Kalau tak susah nak jadi dan untuk keselamatan sendiri gak. Pakai kasut yang elok. Lagi banyak bunga kat tapak yang tak haus lagi bagus.

Macam yang aku cakap aku buat ni secara tak sengaja. Spontan la katakan. 2 kali dan jadi. Secara tak sengaja. Masa pertama tu masa aku tak dapat nak brek sebab turun bukit laju sangat. Kat depan lak ada pagar dan junction kearah kiri je. Yang kedua kali aku dah nak langgar belakang kereta kat jalan rata. Macam biasa aku bawak laju dan hampir-hampir tak dapat nak kawal basikal nak langgar belakang kereta. Jadi dengan spontannyer aku cuba la cara ni. Dengan tak percaya nya jadi aku buat menda ni.

1-Kaki kanan atas pedal
2-pedal kiri kat belakang kaki kiri
3-kaki kiri letak atas jalan cuba tahan(brek) basikal
4-tekan dua-dua brek depan dan belakang
5-handel pulak pusing ke kiri
6-Kalau jadi tayar belakang akan terangkat ke arah kaki kanan
7-lepas dua-dua brek
8-terus betulkan kedudukan handel basikal kearah betul.

Tapi ada 2 kelemahan kat teknik ni. Satu Tapak kasut cepat haus. Dua Takut ada kereta datang dari arah depan sebab basikal akan menghala ke arah kereta datang dari depan. Tapi aku tak tau teknik ni boleh ke tak guna kat jalan simen. Sebab licin.

No comments: