Tuesday, November 27, 2007

Parti pembangkang 'mengganas'...

Di bandar-bandar kecil di seluruh negara, parti-parti pembangkang telah memulakan langkah-langkah untuk memenangi pilihanraya yang akan tiba tak lama lagi. Dengan bermodalkan beberapa ringgit(RM) mereka telah menyiapkan beberapa keping risalah untuk diberikan kepada bakal-bakal pengundi secara percuma.
Aku dan kekawan aku dapat beberapa risalah mengenai parti pembangkang yang cuba nak menjatuhkan parti BN sekarang. Tapi yang tak enaknya banyak kesalahan ejaan yang ada kat dalam risalah tu. tak tau la apa yang mereka fikirkan masa buat risalah tu. Kalo nak buat tu, buat la betul-betul. yang aku ngan kekawan aku tak puas hati tu, kesalahan ejaan yang paling tak boleh dimaafkan adalah perkataan '50 Malaysiaku Gemilang' yang tiba-tiba menjadi '50 alaysiaku Gemilang'. Apa yang cuba nak digambarkan kat sini? Orang yang buat risalah ni semestinya seorang yang pemalas nak betulkan ejaan tu. Dan jugak, parti pembangkang cuba nak mengubah nama negara ni dengan sesuka hati. Nama Malaysia tu dah bagus dah, nak diubah pulak kepada Alaysia? Kalau dikatakan terlepas pandang, buta ke dia? Ubah la balik. Do a new one la pulak. Kalau dikatakan terlepas pandang, buta ke dia? Entah lah.
Dalam risalah tersebut, banyak la janji yang dibuat oleh parti pembangkang untuk memancing undi yang akan datang. Tak tau la macam mana reaksi yang akan muncul nanti.
Banyak perhimpunan (yang dikatakan) aman yang tidak mendapat permit (haram la tu) telah diadakan Di Kawasan Kuala lumpur dan Selangor. Kebanyakan perhimpunan tersebut diadakan oleh parti pembangkang. Atas alasan tertentu........ Tetapi selalunya berakhir dengan kecederaan banyak pihak.
Lagi satu aku bertanya kepada kekawan aku ni. Kalau hijau menang, Genting Highland wujud lagi ke? Ada yang cakap, mungkin ada lagi tapi sebagai resort percutian jer laa. Ada pula yang berkata, Takkan nak letup kot, riot kita nanti(sambil ketawa). Sebab Genting Highland adalah Las Vegas Malaysia dengan casino bertaraf antarabangsa selain dari tempat percutian dan penginapan yang terunggul di Malaysia ni. Dan Hijau adalah parti yang dikatakan extreme tentang sesuatu ideologi saja.
Apa akan jadi pada aku lepas ni pun tak tau lagi. Pilihanraya dah dekat. Aku taknak cakap sapa yang akan aku undi. Dan jugak, aku tak nak extreme sangat mengikut mana-mana parti yang akan bertanding nanti.
Ada lagi segelintir masyarakat Malaysia ni yang masih tak mendaftarkan diri sebagai pengundi/pemilih yang sah walaupun dah cukup umur. Sekali lagi aku sarankan daftarlah diri tu sebagai pengundi/pemilih kalo dah cukup umur. Jangan tunggu lagi.Nanti ko yang akan menyesal. Go to http://www.spr.gov.my/ for more info...

Jumlah risalah ada kat tangan : 1
Jumlah risalah ada kat kawan : 6

No comments: