Wednesday, June 22, 2005

Kejadian di satu hari kat Bandar Seremban.(In Malay.)

Image Hosted by ImageShack.us
Masa aku stadi kat Kolej Matrikulasi kat Kuala Pilah dulu, aku banyak buat menda-menda yang pelik. Contohnya, ambik gambo orang secara spontan(tak bagitau), pegi bando naik teksi balik jalan kaki, etc(aku cuma ingat 2 tu jo). Aku buat mende-mende tu sesuke je.
Pada hari minggu, aku selalu gak keluor bandar Pilah nu buat kejo aku sendiri macam beli buku, gunting rambut etc. Aku ada gak pi bandar Seremban nu tapi cuma 2 kali jo la. Pasal jauh ngan tak banyak kedai yang aku berani masuk, tu yang aku cuma pi 2 kali jo. Ada la satu hari tu kawan aku kat sana ajak pi ke Seremban. Aku lak masa tu takde kejo nak buat jadi ikut jo la. Perjalanan ke Seremban ambik masa 30 minit lebih kurang. Kitaorang pun jejalan la kat bandar Seremban nu dengan kawan aku ni yang jadi guide tunjuk jalan. Kitaorang pi kompleks beli belah yang agak jauh dari pondok bas sambil beli-belah kat sana.Dah siap kerja, kitaorang pun balik ke kolej naik bas.
Kali kedua aku pi seremban secara solo sebab aku dah agak biasa ngan tempat tu. masa aku jejalan sesorang, aku pun temui satu kejadian kedai terbakar kat sana. memula dari jauh terdengar ada orang jerit "Woi, ada kedai terbakar la." dari jauh nampak asap keluar dari kedai tersebut. Aku pun pi dekat ngan tempat nu dan aku ambik gambar satu.
Image Hosted by ImageShack.us
Kendian aku pi lak belah belakang dan nampak ada sorang ahli bomba kat atas bangunan tengah nak padam api. Ada la beberapa orang kat situ yang ambik gambar gak macam aku(nak jual kat surat khabar kot). Aku pun apa lagi, ambik lagi satu gambar.
Image Hosted by ImageShack.us
Lepas beberapa minit berlalu, api pun reda dan ahli bomba tu pun keluar ambik angin sebab penat.
Image Hosted by ImageShack.us
Secara tetiba jer, ada letupan berlaku ngan api tetiba keluar dari bangunan belah belakang tu. Semua orang terkejut sakan ngan apa yang terjadi dan orang ramai kembali panik. Aku yang tak suka kepanikan orang lain lantas cabut dari tempat kejadian dan terus pi ke kompleks beli belah. Tak sampai 100 meter aku jalan, aku pusing belakang dan ambik gambar-gambar ni.
Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us
Aku pun jalan terus dan tak lama lepas tu sekali lagi aku pandang belakang dan nampak asap warna hitam keluar dari situ. Makin lama makin banyak yang keluar. Aku tau masa tu dah teruk sangat kedai tu terbakar.
Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us
Lantas dengan harapan yang orang kat sana takde apa-apa, aku terus jalan ke kompleks beli-belah dan beli sikit barang. Tak lama lepas tu aku pun balik la ke pondok bas sebab aku nak balik ke kolej. Masa dalam perjalanan tu aku singgah balik kat tempat kejadian tu. Aku nampak api dah padam dan dari luar aku nampak yang ini.
Image Hosted by ImageShack.us
Itu yang aku nampak masa tu. Tak tau la apa yang dah jadi lepas aku balik kolej sebab aku tak pernah datang situ lagi. Apa yang jadi pas tu menjadi satu misteri buat aku hingga kini atau hingga ada orang yang bagitau aku.

No comments: